Els ambients d’aprenentatge naixen davant una nova perspectiva educativa, on el sistema educatiu es veu obligat a allunyar-se de les metodologies més tradicionals per tal de fer front a les noves demandes. La seua finalitat és proporcionar als xiquets i xiquetes una educació activa, oberta i flexible, capaç de respectar els seus interessos i el seu procés evolutiu. Cada vegada més,  trobem més col·legis que es plantegen un canvi d’aquestes dimensions, i el Col·legi Fàtima de Sueca és un d’ells.

Què són els ambients d’aprenentatge?

Podem definir l’ambient d’aprenentatge com l’atmosfera dissenyada o creada amb la finalitat de garantir un conjunt de factors que envolten l’aprenentatge dels individus que hi formen part, influint en el seu desenvolupament i comportament personal i possibilitant la satisfacció de les seues pròpies necessitats.

Els ambients d’aprenentatge suposen una nova forma d’organitzar el temps i els recursos per aconseguir grups més enriquits, més reduïts i més homogenis amb alumnes de diferents edats. Tot açò permet ampliar les oportunitats d’experimentar, investigar, jugar, relacionar-se i afavorir la convivència i per tant, l’aprenentatge.

Podríem resumir els principis clau del treball per ambients de la següent manera:

  • Els alumnes, construeixen el seu propi aprenentatge
  • Els docents, tenen un rol de guia i de mediador del procés d’aprenentatge
  • Afavoreix la motivació intrínseca i extrínseca dels alumnes
  • Potencia les relacions interpersonals
  • Utilitza el joc com a recurs didàctic
  • Planteja l’organització dels espais i els materials com a principal estratègia didàctica

L’alumne és el vertader protagonista del seu aprenentatge i constructor del seu propi coneixement

Com s’organitzen els ambients d’aprenentatge?

L’organització dels ambients d’aprenentatge pot ser molt variada. Els ambients es poden realitzar en diferents llocs com l’aula, el pati, el gimnàs…, el més important a l’hora d’organitzar-los és que estiguen ben diferenciats. Les temàtiques poden ser molt variades i les activitats que es plantegen també.

Són espais preparats pels adults, amb materials estructurats i desestructurats, per afavorir la creativitat,  i pensats per a satisfer les necessitats dels xiquets/es. Cada ambient disposa d’una serie de propostes que ajuden a posar reptes nous per a elles i ells.

Al Col·legi Fàtima de Sueca, on treballem amb ambients d’aprenentatge al cicle d’infantil des de l’inici del curs, organitzem aquesta activitat dues vesprades a la setmana, és una incorporació progressiva a aquest tipus d’ensenyança. Actualment estem treballant amb 5 ambients d’aprenentatge: art, llengua, matemàtiques, joc simbólic i sensorial (música).

Ambient de matemàtiques

Tots els alumnes es reuneixen en assemblea abans de començar l’activitat i allí s’expliquen les pautes a seguir. Després, cada alumne pot circular lliurement per cada ambient, sempre respectant les normes establertes, i en cada espai pot observar, interactuar i gaudir del que ell tria voluntàriament, això sí, baix l’atenta mirada del docent que documenta les seues accions però que no envaeix cognitivament al menut sinó que l’acompanya.

Els ambients que estan dissenyats són estàtics però les activitats que es desenvolupen a cada ambient són, per contra, flexibles i dinàmiques, van canviant a mesura que els xiquets canvien i per tant també les seues necessitats.

Per tant, els ambients d’aprenentatge impliquen parlar d’un paisatge pedagògic inclusiu, relacional, actiu, viu, creatiu i lúdic, que garanteix el benestar afectiu i emocional dels xiquets i xiquetes, on ells i elles són els protagonistes del seu aprenentatge i els constructors del seu propi coneixement.

Psicomotricitat fina
Ambient sensorial

Traductor web »