Ja fa un bon grapat d’anys que al col·legi de Fàtima es treballa l’àrea de Tecnologia Educativa de manera disruptiva i inclusiva, però sense perdre de vista el currículum de la matèria.

I parlem de disrupció i inclusió perquè des dels primers inicis, allà pel 1999, el temari dels llibres era tan dens i complicat d’explicar a xiquets i xiquetes de 12 a 16 anys, que feia l’efecte contrari al que se suposa ha de generar una assignatura de vessant pràctica com aquesta.

 

Quin efecte ha de provocar aquesta assignatura en l’alumnat?

Doncs nosaltres pensem que el que ha de motivar en els nostres alumnes són:

  • Ganes d’investigar i indagar.
  • Curiositat i creativitat.
  • Iniciativa per construir objectes, utilitzant diversos materials de fusta, metall, plàstic…
  • Que sàpiguen relacionar la tecnologia que els envolta amb els efectes positius i negatius que provoca i per suposat, que sàpiguen fer un bon ús d’aquesta.
  • Que la tecnologia educativa siga utilitzada a classe, com a instrument d’inclusió i no d’exclusió. Qualsevol xiqueta i xiquet sol adaptar-se perfectament a l’àrea, ja que té una part de construcció d’objectes al taller molt important.
  • Ganes d’assistir a classe, aprendre i crear.
  • Generar emocions, cada vegada que acaben un projecte, la cara de satisfacció que fan no té preu.

Com es treballa la Tecnologia Educativa al Col·legi Fàtima de Sueca?

Basats en l’experiència pràctica i didàctica, assolida al llarg d’uns 20 anys, hem elaborat un material propi i a mida dels nostres estudiants amb el que hem aconseguit, a poc a poc, prescindir del llibre de text.

Però no penseu que sols pensem en el temari. L’alumnat que aplega a l’assignatura de tecnologia ens arriba des de primària, una etapa molt especial i guiada. Per aquest motiu, en primer lloc posem al seu abast una sèrie d’activitats en format digital, que els alumnes treballen de manera individual a l’ordinador, i que al mateix temps els proporcionen les competències necessàries per a passar a la següent fase.

Amb aquestes competències assolides, estan preparats per a la fase de construcció de projectes. Al nostre col·legi disposem d’una aula taller de 85 m2 totalment equipada amb ferramenta manual i mecànica per a dur a terme tota classe de projectes.

Pioners a Sueca

Gràcies a una forta aposta del nostre equip directiu i al treball de tot el professorat, al Col·legi Fàtima de Sueca hem aconseguit, entre altres coses, que en l’assignatura de  Tecnologia Educativa, puguem construir des dels objectes més simples a altres més complexos com per exemple, peces impreses amb la impressora 3D o amb les dues màquines de control numèric – CNC de què disposem.

L’any 2017 vam ser pioners a la nostra ciutat en introduir el pensament computacional, amb la incorporació de la robòtica educativa.

 

Què és, per tant, la Robòtica Educativa?

Entenem per robòtica educativa un mitjà d’entorns d’aprenentatge basats en la iniciativa i l’activitat dels estudiants. Que va molt més enllà de crear robots i programar-los, si no que incentiva el pensament lògic, la resolució de problemes i el treball en equip a través de recursos tecnològics.

Nombrosos projectes han demostrat en els últims anys els avantatges d’utilitzar kits de robòtica i material interactiu sensible de ser programat pels mateixos alumnes. Aquests avantatges troben el seu suport en els nombrosos estudis científics que adverteixen que, en 5-10 anys, el 30% de les ocupacions estaran relacionats amb aquesta matèria, reforçant la utilitat pràctica d’aquesta nova disciplina.

Firma Miquel
Traductor web »